علیرضا گرانپایه | شهرآرانیوز؛ «محرمانه» پیوست همیشگی قرارداد تبلیغاتی سلبریتیها با شرکتهای مختلف است. داستان محرمانه بودن قراردادها و مراودات مالیای که نباید محرمانه باشند، بیخیال میشویم وگرنه حرف برای گفتن بسیار است. مثلا باید بگوییم که چرا قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال با فدراسیونی که تمام هزینههای آن از جیب مردم میشود باید محرمانه باشد تا بعد از فسخ قرارداد متوجه شویم که جناب سرمربی روزی ۵۰۰ میلیون تومان برای هدایت تیم ملی که در آستانه حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی قرار دارد، دستمزد دریافت کرده است. بگذریم! به هرحال قرارداد سلبریتیها با شرکتهای خصوصی تبلیغاتی هم کاملا محرمانه بسته میشود، پس همین ابتدای کار بگوییم که تمام اعداد و ارقامی که در ادامه گزارش به آن اشاره میکنیم، با حدس و گمان و از روی شنیدههاست. اما اینکه دستمزد سلبریتیها به چه عواملی بستگی دارد، تقریبا مشخص است.
روی بورس: مهمترین عامل؛ میزان محبوبیت و روی بورس بودن فعلی سلبریتی مورد نظر است. مثلا امیرحسین آرمان، بازیگر جوانی که تا همین سال پیش کمتر کسی اسم او را شنیده بود، با حضور در سریال شبکه نمایش خانگی «مانکن» به شهرت نصفه و نیمهای رسید و البته به سفیر تبلیغاتی یک شرکت تولید البسه مردانه تبدیل شد. پس حواستان باشد که تنها هر کسی که عدد بیشتری در قرارداد تبلیغاتی دریافت میکند در حرفه خود کیفیت بیشتری ندارد!
بیلبورد، تیزر، افتتاحیه: گاهی حضور یک بازیگر یا ورزشکار به یک بیلبورد تبلیغاتی خلاصه میشود، ولی بیشتر اوقات یک برند، آپشنهای مختلفی در قرارداد قرار میدهد. مثلا امین حیایی حالا به عنوان سفیر برند بیژن انتخاب شده است. او هم تیزر تبلیغات تلویزیونی سس بیژن را بازی میکند، هم برای این برند روی بیلبورد رفته و هم در برنامههای افتتاحیه این شرکت حضور پیدا میکند. البته مشخص است که هر کدام از این آپشنها، کاملا حساب شده در قرارداد ذکر میشود. مثلا ۵ مرتبه حضور خارج از تهران در برنامههای این شرکت، بازی در ۲ تیزر یک دقیقهای و؛ که کمیت آنها تأثیر زیادی در رقم قرارداد دارد.
مشارکت در سود: این مدل قرارداد در بین سلبریتیهای آن طرف آبی بیشتر مرسوم است. گاهی چهرهای مثل کریستیانو رونالدو یک شرکت تولید البسه ورزشی به نام CR7 میزند و خودش هم صفر تا صد تبلیغات آن را برعهده میگیرد، گاهی هم به عنوان یک سهامدار از سود حاصل از فروش سالانه این برند درآمد کسب میکند. مشابه این مدل قرارداد را برادران خسروی با یک برند تولید آبمیوه بستند. قراردادی که میگویند آورده خوبی هم برای دو طرف داشته است.
سلبریتی افتتاحیهها: بگذارید کوتاه درباره چهرههایی که تنها در برنامه افتتاحیه شرکتهای مختلف حضور پیدا میکنند نیز حرف بزنیم. معمولا این سلبریتیها به صورت پکی از سوی شرکتهای تبلیغاتی به افراد مختلف پیشنهاد میشوند! به صورت پکی یعنی دو سه بازیگر درجه ۲، ۳ را میگذارند کنار یک چهره شناخته شدهتر و مبلغی برای حضور در برنامه افتتاحیه فلان رستوران یا فلان مجتمع تجاری بگیرند. برای اینکه متوجه منظورمان شوید، یادتان بیاید که در همین مشهد پوریا پورسرخ، بهنوش بختیاری، نعیمه نظام دوست و... پای ثابت مراسم افتتاحیه بیشتر مراکز تجاری هستند.
کی چقدر میگیره؟
اهمیت قرارداد تبلیغاتی
چرا نوید با سن ایچ؟